Zájem o fotbal roste a dotační krizi zvládáme, pochvaluje si Hobza

Jakkoliv je do novoročního bilancování ještě daleko, přinášíme ohlédnutí předsedy ČAAF Filipa Hobzy za právě uplynulým, již 24. ročníkem soutěže mužů amerického fotbalu v Česku. Do jubilejního čtvrtstoletí chybí rok, přesto ani letos nechybí řada novinek a zajímavostí z kuchyně vedení českého fotbalu!

Dotační krize
V kontextu kritické situace, ve které se celý český sport v souvislosti s dotační krizí nachází, velmi rád a hrdě konstatuji, že navzdory pro americký fotbal původně alokovaným a nyní chybějícím téměř 5 milionům v klíčovém dotačním svazovém programu, který byl pozastaven a na jeho opětovné rozdělení a hlavně vyplacení se stále čeká, zvládáme (alespoň prozatím) tento stav mimořádně dobře.

Financování ČAAF je naštěstí na rozdíl od řady jiných svazů (vč. některých větších, ať historií, rozpočtem, popularitou nebo třeba členskou základnou) diverzifikováno mezi více zdrojů. Jako naše přednost se ukazují hubená léta po pádu Sazky, která jsme dokázali přestát aktivním vzetím osudu do vlastních rukou a vydobytím si pozice respektované, stabilní, perspektivně a dynamicky se rozvíjející organizace, stojící na zdravých ekonomických základech.

Protože nás ještě tradičně čeká pořádná porce napětí a zábavy v podobě pestré podzimní části sezóny (soutěže žen, juniorů a dorostu,  flagové soutěže, vč. poměrně nákladné účasti našich reprezentačních týmů žen a mužů na Mistrovství Evropy ve flag fotbale ve Španělsku), samozřejmě vyhlížíme podporu činnosti ze strany MŠMT velmi netrpělivě, abychom zvládli dodržet standard posledních let, kdy každý rok je úspěšnější a větší než ten předcházející, ať z hlediska přímé podpory členských klubů, které jsou základním kamenem ČAAF, nebo ve smyslu realizace projektů na podporu a propagaci fotbalu a ve prospěch jeho fanoušků.

Bitters – síla vítězství
První velkou a nejzásadnější letošní novinkou je akvizice generálního a titulárního partnera Bitters, který se stal tou pravou sílou vítězství nad nevratnými škrty na výdajové straně rozpočtu nebo před nezodpovědným zadlužováním. Bitters tak významně rozšířil dlouhodobě budovaný pool stabilních partnerů v čele s Under Armour, Kittfort a Wilson a dohromady nám umožnili i v době krize posunout v mnoha ohledech laťku fotbalu opět výš. Nezbývá než co nejupřímněji a s pokorou poděkovat za to, kam nás naši podporovatelé tlačí, děkujeme!

Americký fotbal na ČT sport
Zvýšené marketingové příjmy nám umožnily investovat do ještě širší a intenzivnější komunikace fotbalu. Tradiční silné spojenectví s Českou televizí narostlo dokonce hned ve čtyřech rovinách:

1. K obvyklému Czech Bowlu jsme přidali přímý přenos ze zápasu Doubleheaderu Stallions vs. Bobcats.

2. V již 7. ročníku magazínu Touchdown jsme skokově zdvojnásobili počet dílů na 14 (kromě tří kol každý týden premiéra) a spolu s novou grafikou, znělkou i obměněným formátem s důrazem na aktuálnost, dynamičnost a přehledný výklad pravidel, se pořad stal vhodnou příležitostí k prezentaci fotbalu širší veřejnosti ještě atraktivnější a zábavnější formou než kdykoliv dříve.

3. Opět až na asi 2 výjimky byla reportáž ve sportovních zprávách na programech ČT sport a ČT24 z každého kola Bitters ligy, což pomohlo ukotvit vnímání fotbalu v neméně důležité kategorii zpravodajství.

4. V neposlední řadě jsme i v rámci online médií přidali více obsahu jak na webu, tak facebookovém profilu ČT sport.

Zájem fanoušků i médií roste
Již nyní jsme dosáhli na shodná čísla z loňska ve sledovanosti (resp. zásahu) pořadů s tématikou amerického fotbalu na ČT sport (Touchdown, Doubleheader, Czech Bowl, bez zpravodajství!), tedy více než půlmilionu (neunikátních) diváků, a to nás ještě příští týden čeká poslední repríza finále a do konce roku několik vysílání Touchdownu. Přes nemalé náklady na zajištění přenosů považujeme tuto investici s ohledem na její dosah a potenciál za účelně vynaloženou, koneckonců zájem partnerů je velmi často orientován na televizní prostor. Osobní poděkování bych zde rád adresoval dvěma Jirkům za skvělou dlouhodobou spolupráci na popularizaci fotbalu prostřednictvím České televize – Ponikelskému a Kalembovi!

Vedle nejmasovějšího média v podobě České televize jsme jednak prodloužili mediální partnerství s Deníkem a Sportem, a zároveň uzavřeli nová s deníkem Metro a magazínem Svět sportu.

Vlastní online kanál ČAAF.tv, na kterém již třetí sezónu týden co týden umísťujeme sestřihy ze dvou aktuálních zápasů, je doplněním informačního mixu určeným více pro core komunitu a znalé insidery. Patrně i díky většímu počtu zápasů z nižších lig, a samozřejmě skvělé práci Milana Geigera, i zde narostl meziročně počet zhlédnutí o 46 %.

Dále jsme díky pevným marketingovým partnerstvím realizovali průběžnou kampaň, která v americkém fotbale nacházela shodné výrazné prvky typické pro jiné, mnohdy známější sporty. Nekonfrontační styl umožnil budovat další povědomí o fotbale jak v rámci komunit dotčených sportů, které ochotně videa sdílely, tak i u širší veřejnosti. Mimo jiné díky této kampani a kampani k Czech Bowlu, které jsme realizovali ve spolupráci s Honzou Křemenem a Martinem Schlixbierem z Breakaway Group (a také s některými hráči), meziročně narostl počet lajků profilu o 34 %.

Bitters Doubleheader v podobě dvojzápasu základní části nejvyšší ligy se povedlo jako nový projekt zorganizovat na konci května spolu s již zmíněným přímým přenosem a rovněž velkou fanzónou se zajímavým náborovým potenciálem. Ten jsme využili ke startu rozvoje flag fotbalu do základních škol, který pod vedením posily ČAAF týmu v osobě Bohouše Roma, chystáme v rozjezdovém režimu pro nadcházející školní rok.

Díky příjmům od partnerů jsme mohli dopřát zvýšenou podporu nižším ligám, ať už dodáním oblíbených tleskadel s názornou infografikou, již zmíněným větším prostorem v rámci ČAAF.tv a v dalších online kanálech nebo participací na nižších Bowlech. Byla radost sledovat výkony na hřištích napříč republikou a ligami a za vyzdvihnutí stojí určitě všechny Bowly ne jen proto, že šlo o finále, ale protože se povedla organizačně a stala se nejvýraznějšími událostmi sezóny a příležitostí ukázat americký fotbal v tom nejlepším světle. Silver Bowl nadchnul dramatičností, kterou podtrhl přímý souboj o nadvládu Brna. Tu sice vyhráli Aligátoři pod manažerským vedením nestora domácí fotbalové scény Zbyňka Zelinky, ale ani Sígři Petra Švandy se nemají vůbec za co stydět a pevně věřím, že oba týmy nebudou příští rok v elitní rozšířené lize do počtu! V Bronze Bowlu patří nehynoucí sláva partě Mamutů kolem Davida Novotného, ale zároveň obrovský respekt a poděkování tandemu Gladiátorů Ondrovi Paulusovi a Martinu Kulhovi, za perfektní organizaci a celkově aktivní přístup k rozvoji fotbalu, a samozřejmě celému týmu za celosezónní vynikající výkony – oba finalisté by měli pro příští rok poskočit do 2.Ligy. I Iron Bowl dokázal zaujmout soubojem mezi Nordians a Sharks, se šťastným koncem pro Žraloky, ale obdiv zaslouží každý jeden hráč, který fotbal bere vážně, pracuje na sobě a chce posouvat jak sebe, tak především svůj tým!

Splnění loňských slibů
Odškrtnout si můžeme splnění dvou slibů, které jsem loni touto dobou dal – obnovení vzdělávacího cyklu trenérských školení je zdánlivě nudnou položkou, ale velký zájem o znalosti a zkušenosti především Martina Kociána potvrdil touhu po zlepšování trenérských dovedností, která je naprosto nezbytným motorem trvalého zlepšování herní úrovně a investice do jednoho z nejlepších evropských trenérů je důležitým předpokladem pro udržení tohoto trendu. Druhý slib jsem vyslovil jako reakci na nešťastnou okolnost závěru loňského Czech Bowlu, zareagovali jsme bezodkladně a premiérou na Doubleheaderu jsme o několik měsíců předstihli fotbal s kulatým míčem, který video bude postupně zavádět od letošního podzimu. Novinka byla v obou televizních zápasech použita a je skvělým a progresivním počinem pro minimalizaci vždy přítomného selhání lidského faktoru, který je však přítomen jak na straně rozhodčích, tak samozřejmě hráčů.

Možnost nechat přezkoumat rozhodnutí rozhodčích pomocí videa je ale pouze jednou z řady dalších technických prvků. Za samozřejmost už berou fanoušci fotbalu implementaci virtuální 2D a 3D grafiky do přenosů ze zápasů, přičemž ne každý si uvědomuje, že míra využití je v rámci sportů jedna z největších, ne-li v ČR vůbec největší. Tato grafika přenosy zatraktivňuje, zlepšuje srozumitelnost principů fotbalu pro začátečníky, usnadňuje přehled a tím celkový zážitek ze hry, a rovněž zajímavě rozšiřuje možnosti partnerské vizibility. Dalším unikátem neprofesionálního sportu je využívání analýz videa prostřednictvím Hudl v rámci soutěží od nejvyšší po nejnižší ligu! Naši aktivitu v určování technologických trendů dokresluje další letošní novinka v podobě Karty fanouška, kterou používáme jako specifický komunikační kanál s možností zasílat přímo do chytrých telefonů notifikace např. s exkluzivním obsahem, zvýhodněnou partnerskou nabídkou, apod. Do budoucna se chystáme využít geolokační funkcionality např. pro informace vázané ke konkrétnímu místu, vč. interakce s fanoušky v podobě anket a hlasování, kdy je vhodná selekce podle místa (např. u hlasování o hráče zápasu může být vhodnou alternativou umožnit zapojení se pouze osobám v místě konání). Nejčerstvější novinkou je pak testování X ball od Wilsonu, míče s vnitřními senzory, které jsou schopny dokonale analyzovat pohyb míče a při propojení s telefonem nebo tabletem poskytnout zajímavé údaje. Kvůli nepříznivým vlivům počasí bylo plánované využití ve fanzóně Czech Bowlu odloženo.

Dalším letošním úspěchem a završením dlouhodobého snažení na poli sportovní diplomacie je přijetí České asociace amerického fotbalu za člena Českého olympijského výboru, které je potvrzením pozice fotbalu a ocenění práce všech členů a složek.

Under Armour Czech Bowl XXIV
Zkraje týdne sezóna mužských soutěží vyvrcholila Under Armour Czech Bowlem XXIV, který je již řadu let zavedenou značkou a příležitostí pro komplexní komunikaci fotbalu jako sportu a životního stylu s řadou prvenství a pozitivních trendů (viz vše výše uvedené). Na podporu akce byl realizován komunikační mix skládající se z řady kampaní, vč. billboardové, spotové ve čtyřech rádiích, kontaktní letákové ve vybraných restauracích partnerského řetězce McDonald’s, na celé řadě fotbalových i nefotbalových míst a akcí, nově v rámci žižkovských hospod a barů, dále online, inzertní a PR kampaň, jako vždy v posledních letech byla v partnerském Hard Rock Cafe realizována tisková konference s dosud největším zájmem médií a rekordním počtem výstupů v mainstreamových online i tištěných mediích před akcí a po ní, včetně televizních reportáží v rámci České televize, Primy a Novy. Ústřednímu sloganu kampaně (Síla emocí.), který byl zvolen v souvislosti s loňskou vyrovnaností i chybou rozhodčích, dodalo takřka nekonečnou přidanou hodnotu emocemi nabité vyjádření nejstaršího účastníka zápasu, Martina Wasserbauera, který po vítězném semifinále zavzpomínal na dosud jediný mistrovský titul Steelers z roku 1997 a na jeho 20leté čekání na možnost hrát opět ve finále. Martin se právem stal se svým snovým příběhem tou nejautentičtější tváří celého Czech Bowlu a přestože Steelers nedokázali Black Panthers vzdorovat (sláva Mistrům!), podobně pohádkově působí po loňském posledním místě jejich letošní sezóna, která je skvělou inspirací nejen pro sportovní, ale i běžný život kohokoliv z nás a potvrzuje, že vždy je možné poprat se o lepší osud, a že dřív nebo později se úspěch dostaví, proto navzdory finálové prohře jistě nejde v Ostravě o smutek, ale velkou, zaslouženou, stříbrnou radost. A kdo ví, co se stane za rok! Asi i proto mi Martin při přebírání medaile slíbil, že bude hrát i v další sezóně.

Navzdory patrně nejhoršímu počasí v dějinách všech Czech Bowlů (byl jsem na všech) za posledních 23 let (v prvním ročníku v roce 1994 se finále nehrálo, a je pravda, že v roce 1997 v Ústí nad Labem také solidně pršelo) se podařilo vytvořit rekord v předprodeji, který o 500 prodaných vstupenek překonal předprodej z roku 2015, kdy do Eden Arény nakonec dorazilo přes 4.500 diváků. Je tak pravděpodobné, že v případě příznivějšího počasí by divácká návštěva přesáhla 4.000 a nelze vyloučit ani překonání novodobého rekordu.

Atmosféra byla díky skvělým fanouškům fantastická, nezbývá než hluboký obdiv k lásce a zaujetí vůči milovanému sportu!

V souvislosti s připomínkami k organizačním chybám, skutečným nebo domnělým (ať už z důvodu nedostatku informací, příliš úzkého a subjektivního vidění nebo jen pro neschopnost nebo neochotu být při hodnocení objektivní a spravedlivý) si dovoluji konstatovat, že vedle některých chyb, které jsme skutečně udělali, bylo významným faktorem extrémní počasí, které jiné chyby buď přímo determinovalo, nebo zvětšovalo jejich význam.

Přestože na vstupence bylo upozornění na nemožnost vnášet deštník (stejně tak v Návštěvním řádu, který je pro nás jako nájemce stadionu závazný – chápu, že ten čte málokdo, proto tato informace byla uvedena i na facebookové události), zvažovali jsme samozřejmě toto jinak zcela běžné opatření, které chrání bezpečnost a zajišťuje dobrý výhled, s přihlédnutím na onen údajný zdravý rozum porušit, ale s ohledem na nemožnost jednoznačně vyloučit ještě větší návštěvu než byla, jsme se rozhodli postupovat standardně. Nějaké rozhodnutí muselo padnout, podotýkám, že muselo přijít s otevřením stadionu, v poločase již bylo patrné, že volná kapacita nekrytých tribun by umožnila výhled i bezpečnost přes použití deštníků, ale časová souslednost je zde podstatná. Kdyby přišlo o tisíc lidí víc (odhady díky rekordnímu předprodeji, který kulminoval již v době špatné předpovědi, takový scénář nevylučovaly), mohli jsme být (právem) osočování z toho, že někdo přes deštník o řadu níž nevidí, vznikly by třecí plochy nebo by dokonce mohlo dojít k nějakým zraněním. Klasická situace, kdy žádné řešení není skvělé a neuspokojí všechny. Že někdo deštník pronesl a někdo ne, je chybou bezpečnostní služby, druhá strana mince je, že invazivnější osobní prohlídka by byla vnímána nelibě a pokyn k jejímu mírnějšímu provedení vycházel ze zkušenosti, že americký fotbal není konfliktní a rizikový sport. Osobně jsem záměrně šel do jámy lvové a krátce po otevření stadionu čelil některým nespokojeným fanouškům, většina navzdory svému nepohodlí toto mé vysvětlení pochopila i akceptovala. Kdo mě chce bít, deštník si najde.

Určitě není pravda, že byla povolena pyrotechnika, některou se podařilo odhalit a zabavit, proti deštníkům se dá ale obvykle lépe uschovat. Každopádně s touto pro fotbal novou negativní zkušeností, která se objevila letos poprvé na semifinále v Ostravě a na finále 2.Ligy v Brně, budeme v rámci možností bojovat, aby se nestala podobně nechvalně známým nešvarem jako v kopané. Ano, bezpečnostní služba mohla a měla zakročit razantněji a dřív.

Nepřiměřeně nafouknutý je problém s frontami, resp. frontou, koridorů bylo záměrně víc, bohužel ne každý si jich všimnul, kdo ano, byl odbaven velmi rychle. Zvažujeme intenzivnější informovanost a/nebo zajištění koordinátora, který by pohyb lidí usměrňoval.

Gastroservis byl z vlastní vůle poskytovatele (podle všeho z důvodu počasí) proti původnímu plánu velmi mírně ponížen (z 26 na 24 píp, pivo a nealko), pivo mělo být dle smlouvy o 5 Kč levnější (za 35, nikoliv za 40 Kč), gril měl být a byl i u vedlejšího vchodu, ale (patrně opět kvůli vlhku) došlo ke zkratu a jeho odpálení. S ohledem na to, že šlo o více chyb, dojde na další akce k výběrovému řízení a požadavku na lepší služby. Zároveň je ale potřeba vzít v potaz, že charakter akce se dvěma nárazovými špičkami (před začátkem a o poločase), např. oproti vyváženějšímu průběhu na hudebních festivalech, fronty zcela neeliminuje. Není a nebude možné zajistit zejména ve špičkách okamžité obsloužení.

Koncept moderátorské dvojice měl být odborník + laik, ale přes moderátorskou zkušenost obou to nefungovalo, jak mělo, pro příště zvažujeme buď jednoho moderátora, nebo pár, se zastoupením z obou účastníků po jednom (jakýsi moderátorský „souboj“). Odmítám tendenčnost i záměrné jednostranné spouštění hudby v neprospěch jednoho z týmů.

Ozvučení mohlo být v některých místech slabší, jinak postačující výkon soustavy byl (jak jinak kvůli dešti) způsoben ochrannými fóliemi, které bránily protečení, ale tlumily akustický vjem.

Za poslední (skutečnou) chybu považuji nedodržení režimu na kryté tribuně, která logicky (kvůli dešti…) byla cílem příliš velkého množství lidí, bezpečnostní služba neměla dopustit přeplnění tribuny, které pak nešťastně řešila mimo jiné zákazem vracení se na původní místo a mohlo tak dojít k nežádoucímu roztržení některých skupin.

Navzdory popsaným chybám nemůžu souhlasit s paušálně příkrým hodnocením některých jednotlivců, samozřejmě za skutečná pochybení a snížený komfort se omlouvám, jakkoliv ne vše bylo v našich rukách (počasí bohužel nebylo pod kontrolou vůbec), snažili jsme se o co nejlepší zážitek a věřím, že si to většina přes dílčí úskalí užila. Určité limity vytváří i místo, ale Viktorii Žižkov nezatracuji, naopak, jak jsem analyzoval loni, v Praze moc vhodných variant není, možná jsme obětí vlastní snahy o co nejlepší akce, když jsme jich v minulosti asi 10 realizovali v Eden Aréně, ale jako všechno má své pro a proti, i zde lze najít slabší místa a pak jde o individuální nastavení priorit, které mi klidně sdělujte, zabývat se lze pouze těmi seriózními s kultivovanou (nedirektivní) formou. Zároveň bych zde rád podotknul, že jsme měli velmi seriózně rozpracovanou variantu finále v Ostravě, vč. zajištěné finanční participace kraje a města ve výši půl milionu korun, ale záměr ztroskotal na finálním zamítnutí městského stadionu ve Vítkovicích. Prognózy před sezónou, kdy jsme rozhodnutí chtěli a potřebovali udělat, účast Steelers ve finále neodhadovaly, takže jsme nechtěli stavět „pouze“ na nadstandardní municipální finanční participaci, nicméně Ostrava je jedním z adeptů pro příští rok. Zároveň trvá výzva k doporučení relevantních stadionů. Případně pošlete jiné nápady a podněty, co se vám nelíbí, ale budu rád i za pozitivní ohlasy, ať nemám pocit, že dobré věci jsou považovány za automatické a z nebe padající.

Na závěr děkuju všem kolegům za usilovnou práci na zajištění sezóny a všech souvisejících činností a projektů, jmenovitě zejména Radimu Kroulíkovi, Michalu Rosívalovi, Bohouši Romovi, Standovi Jantošovi a externistce Nikol Míkové. Děkuju všem členům orgánů ČAAF, představitelům a členům klubů, hráčkám a hráčům, trenérům, rozhodčím, sympatizantům, fanouškům, partnerům a spolupracujícím organizacím, za lásku a podporu, kterou různými formami projevují americkému fotbalu. A děkuju Lence, že to se mnou další rok vydržela.

〈 Autor: Filip Hobza, zdroj: www.caaf.cz